Kestävyysvaje on laittanut myös valtion ja kuntien hallinnot
miettimään, kuinka järjestäisimme asiat niin, että palvelut olisivat tarjolla
entistä halvemmin hoidettuina, mutta edelleen korkeatasoisina. Moni saattaa
tällaiselle tavoitteiden asettelulle tirskua, eikä suotta, niin monta kertaa on
pystytetty komiteoita, projekteja etc, joiden villat ovat olleet kovin
vähäisiä. Valitettavan usein ainoa hyötyjä on ollut projektihenkilökunta, jolle
on maksettu työstään kohtuullinen korvaus.
Ministeriöiden välinen yhteistyö, tai oikeammin sen puute,
on tuttu hämmästelyn aihe jokaiselle, joka joutuu asian kanssa tekemisiin.
Länsieurooppalainen valtionhallinto rakentuu melkein aina itsenäisille
ministeriöille, joilla on tapana tuijottaa voimaperäisesti omaan napaansa niin,
että muut ministeriöt koetaan kilpailijoiksi, ei yhteistyökumppaneiksi.
Yllä mainittu epäkohta ei ole mikään uutinen, mutta nyt sen
kimppuun ollaan käymässä oikein tosissaan ns. KEHU-hankkeen myötä. Tarkoitus on
uudistaa valtion virastorakenne, tuoda uudet pelisäännöt ylimmille
virkamiehille ja perustaa yhteinen hallintopalvelujen keskus, joka myös
yhtenäistäisi palvelukulttuuria ministeriöiden kesken.
Myös aluehallinto on valinkauhassa. 2009 hävitettiin
lääninhallitukset ja luotiin ely-keskukset ja avit. Tiedän, että moni
kansalainen ei edes tiedä, mitä nuo kirjainyhdistelmät tarkoittavat, mutta ei
mikään ihme. Ilmeisesti poliittinen apparaatti huomasi tehneensä virheen, koska
uudistustyö on vinhassa vauhdissa. Suurin kysymys lienee laitetaanko toimia yhteen
ja toimitaan poikkihallinnollisesti vai tehdäänkö valtakunnallisia
putkihallintoja.
Kolmas taso on paikallinen hallinto, jossa kunnat ovat
suurin peluri, onhan kuntien palveluksessa väkeäkin paljon enemmän kuin
valtion. Vireillä ollut kuntauudistus on saanut jalansijaa jossakin, mutta
pääsääntöisesti on ajettu ns. asemiin mököttämään.
Jokainen hallinnon taso sanoo suhtautuvansa asemaansa
asiakkaan näkökulmasta. Oltuani viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana töissä
kaikilla hallinnon portailla, voin vakuuttaa, että tuollainen lausahdus on
pelkkä markkinapuhe, ellei peräti suuri valhe. Aivan liian usein törmää
asenteeseen, joka on puhtaan valtapoliittinen. Jos meidän ministeriö selviää
leikkauksista hyvin, ei väliä jos naapuriministeriö korahtelee kuoleman
kielissä. Jos meidän kunnan tulorakenne on hyvä, sama se, jos naapuri lomauttaa
rahapulassaan. Ja jos meidän avi tai ely saa riittävästi budjettirahaa, ei
yöunet mene, jos kummivirastoa kohdellaan kaltoin.
Kyse on siis aika usein alkukantaisesti vallasta. Ihminen
vain nyt on sellainen, että valta kiinnostaa ja se näkyy organisaatioiden
toimissa. Poliitikkojen tulee olla tosi tarkkoja tulevissa
hallitusneuvotteluissa tehdessään linjanvetoja ja päätöksiä näistä asioista.
Viimeistään niissä neuvonpidoissa asiakkaan ja kansalaisen edun tulee johtaa
toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti