perjantai 19. syyskuuta 2014

HALLINTO UUDISTUU



Otsikko hakee epäilemättä tylsyydessään vertaa. Kansalaiset saavat päivittäin lukea uusista hallintomalleista valtiolla ja kunnilla. Luulen, että suurin osa lukijoista pitää sellaisia asioita jonninjoutavina ja tutustuu niihin korkeintaan otsikkotasolla. Byrokratian himmelit ovat oma maailmansa, ne liikuttavat ihmisiä vain silloin, kun uudistus tarkoittaa palvelun lopettamista, sen heikentämistä ja joskus myös paranemista.

Valtion aluehallintovirastoissa (aveissa) on meneillään projekti, joka lopettaa jokaisessa erillisessä aluehallintovirastossa olevan itsenäisen hallintoyksikön ja ne korvautuvat koko organisaation käsittävällä hallinto-ja kehittämispalvelut yksiköllä. Muutos on samansuuntainen kuin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa (elyt).

Onko kyse vallan keskittämisestä Helsinkiin, vai onko kyseessä aito rationalisointiprojekti, on hieman makuasia. Selvää kuitenkin on, että myös valtionhallinnossa on luotava malleja, joiden voidaan ainakin kuvitella olevan nykyisiä tehokkaampia ja halvempia.

Liian usein hallinnon uudistuksessa keskitytään vain teknisiin kysymyksiin. Muutoksen arkkitehdit ovat niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla lähes poikkeuksetta samasta puusta veistettyjä numeroniiloja, jotka luulevat kaikkien muidenkin ihmisten olevan heidän kaltaisiaan. Oma yli kolmekymmentä vuotta pitkä kokemukseni kunnan ja valtion leivissä kertoo aivan muuta. Numeroiden sijasta kannattaa keskittyä ihmisiin. Hallinnon mallilla ei ole niin väliä, vaan ratkaisevaa on, kuinka ihmiset kyetään motivoimaan hallinnon kovin usein puuduttavissa askareissa. Motivoitunut, hyväntuulinen ihminen tekee hyvää jälkeä, oli hallintohimmeli kuinka järjetön tahansa. Ja vaikka organisaatio olisi kuinka virtaviivainen, mutta tunne puuttuu, ei se toimi.

Uudistuksiin kannattaa suhtautua peruspositiivisesti, mutta on hyvä kertoa myös oma mielipiteensä ennen kaikkea silloin kun uusi organisaatio aloittaa ja alkaa muovata toimintakulttuuriaan. Jos oma tapa toimia on parempi ja asiakasystävällisempi kuin se, jota uutena tuputetaan, ei mielipidettä pidä arkailla. Ja perushallintohemmojen näkemyksille kannattaa antaa arvo. Se, joka työtä oikeasti tekee, tietää usein parhaiten, eivätkä ne konsulentit, jotka tuntevat aluehallintoa vain teoriassa.