keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

KOHTI UUTTA ALUEHALLINTOA



Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi eilen tiistaina valtion keskushallinnon ja aluehallinnon selvittämistä yhtenä kokonaisuutena.

Päätös on viisas. Julkisen hallinnon suurin ongelma on ministeriöiden ja itsenäisten virastojen yhteistyökyvyttömyys. Jos jokainen hallinnonala tekee oman uudistuksensa, on seurauksena lisääntyvä putkihallinto, jossa omat asiat hoidetaan, mutta yhteiset asiat unohdetaan.

Voimassa oleva aluehallinto-organisaatio perustuu poikkihallinnollisuuteen. Viranomaiset ikään kuin pakotetaan yhteistyöhön. Vaikeaa se silti tuntuu monin paikoin olevan. Valvira haluaa kaapata työntekijöitä aluehallintovirastoista, Eviralla näyttää olevan samantyyppisiä ajatuksia, poliisi sai jo irtioton aveista ja maistraatit vastustavat intohimoisesti liitosta osaksi aveja.

Oman edun tavoittelu on ihmisen selkärangassa. Se näkyy myös julkisessa hallinnossa joka päivä. Kuntien välinen yhteistyö on lapsenkengissä. Monissa maakunnissa on kuntarakenne, joka on syntynyt silloin kun töihin mentiin hevosella. Eivätkä asiat ole juuri paremmin valtion puolella, mieluummin pyöritään omissa oloissa kuin että mietittäisiin, kuinka asioita voitaisiin tehdä yhdessä tehokkaammin ja halvemmin.

Kun virkahallinnot välttelevät yhteistyötä, on poliittisten päättäjien tehtävä luoda sellaiset organisaatiot ja lainsäädäntö, että yhteistyötä ei pääse pakoon. Erityisen suuria odotuksia kohdistuu keskushallinnon uudistukseen. Nykyjärjestelmä mahdollistaa sen, että ministeriöt voivat toimia jopa hallitusohjelman vastaisesti. Se tapahtuu niin, että ministeriö sanoo valmistelevansa tulevan hallituksen ohjelmaa, silloin kun se operoi toisin kuin hallitusohjelmassa lukee. Kenttävirkamiestä sellainen kuitenkin hämmästyttää kovasti. Se tuntuu samalta kuin ajaisi punaisia valoja päin ja sanoisi sakkolappua tarjoavalle konstaapelille, että ”en minä lakia rikkonut, valmistelin vain punaisia päin ajamisen dekriminalisointia.”

Uudistushanke on saanut nimekseen VIRSU. Viime vuosina on ollut tapana antaa julkisen hallinnon projekteille hassunkurisia nimiä. Suomalainen julkinen hallinto ei ole, toisin kuin Ruotsissa, kuitenkaan tuohivirsuajalta, itse asiassa monien toimijoiden lainsäädäntö on varsin tuoretta tavaraa. Silti uudistukselle on tarve. Toivoa vain sopii, että tehdään tarpeeksi radikaali ja syvällinen muutos. Julkista hallintoa ei kannata uudistaa joka vaalikausi. Valtiolla ja kunnalla toiminnot usein lamautuvat uudistuksen ajaksi ja jos muutos on jatkuvaa, on myös herpaantuminen jatkuvaa. Siksi VIRSULLE kannattaa toivottaa onnea!